ΤΟΥ ΠΑΝΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΟΠΟΥΛΟΥ
Ηγουμενίτσα, Βόλος, Ηράκλειο και Αλεξανδρούπολη. Πόλεις – λιμάνια που έχουν ήδη δρομολογήσει ή βρίσκονται στη φάση σχεδιασμού και ολοκλήρωσης μιας σειράς σημαντικών επενδύσεων -με τη συνδρομή στρατηγικού επενδυτή ή ενός ευρύτατου προγράμματος ανάπτυξης- με την σφραγίδα του ΤΑΙΠΕΔ που είναι και βασικός μέτοχος και διαχειριστής της κινητής και ακίνητης περιουσίας των λιμένων από το Υπ. Οικονομικών.
Είχαν προηγηθεί οι αποκρατικοποιήσεις τμήματος των Οργανισμών Λιμένος Πειραιώς και Θεσσαλονίκης που αποτέλεσαν και τις «γέφυρες» για την επόμενη φάση των συμβάσεων παραχώρησης. «Γέφυρα» για την Πάτρα είναι η παρουσία του ομίλου Grimaldi – Μινωικών ήδη στη χώρα μας, ως στρατηγικού επενδυτή, στο Λιμάνι της Ηγουμενίτσας και, εσχάτως, αυτό του Ηρακλείου.
Ο όμιλος από την πρώτη της συμφωνίας με την κυβέρνηση (ΥΕΝ) και το ΤΑΙΠΕΔ εξέφρασε την πρόθεσή του να «μπει στο παιχνίδι» για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου ως στρατηγικός επενδυτής στον Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε., για να παρακάμψει όμως σε αυτή τη φάση την Πάτρα και να κινηθεί πλω προς το Ηράκλειο.
Πριν από λίγα 24ωρα έπεσαν και οι υπογραφές για την απόκτηση ποσοστού 67% στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ Α.Ε.) μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της κοινοπραξίας Grimaldi -Μινωικές Γραμμές, έναντι τιμήματος 80 εκατ. ευρώ το οποίο πλησιάζει και τα δεδομένα της επένδυσης του ομίλου στην Ηγουμενίτσα.
Η τελετή υπογραφής στην οποία παρευρέθηκαν, οι Υπουργοί Οικονομίας κ. Χατζηδάκης, Ναυτιλίας κ. Στυλιανίδης και Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Αυγενάκης και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Grimaldi, Emanuele Grimaldi, σηματοδοτεί τη μετάβαση του λιμένα Ηρακλείου σε μια νέα πορεία ανάπτυξης με την περαιτέρω ενίσχυση της οικονομίας ευρύτερα της Κρήτης (νέες θέσεις εργασίας, ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος κ.λπ.), όπως επίσης και στην προστασία του περιβάλλοντος (ενεργειακή αναβάθμιση).
Ο όμιλος Grimaldi έχει ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα, με στόχο την αξιοποίηση της στρατηγικής θέσης του Ηρακλείου στην Ανατολική Μεσόγειο, για την ανάπτυξη νέων εμπορικών ροών και την ενίσχυση της κρουαζιέρας.
Σ την Αλεξανδρούπολη η σύμβαση παραχώρησης πλειοψηφικού πακέτου «πάγωσε» παρότι είχε εκδηλωθεί διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον. Σε αντάλλαγμα όμως το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά σε διαγωνισμό έργων ύψους 24 εκατ. ευρώ με βασικό αντικείμενο ην εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και ανάπτυξη μεγάλου δίαυλου ναυσιπλοΐας.
«Το τρένο δεν μπορεί να φτάσει στην Πάτρα. Αν δεν φτάσει στο λιμάνι, το εμπορευματικό τμήμα στο νέο λιμάνι δεν προβλέπεται να γίνει. Τρένο χωρίς εμπορευματικές αμαξοστοιχίες δεν είναι βιώσιμο στον δυτικό κόσμο. Όταν έρθει στο λιμάνι και κτιστεί την ίδια στιγμή το εμπορευματικό τμήμα, το λιμάνι της Πάτρας θα απογειωθεί. Θα αποτελέσει ένα μεγάλο λιμάνι για τη Μεσόγειο!» η απάντηση που έδωσε πρόσφατα στη «Γ» ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Αναστασόπουλος.
«Δεν θα μπορούσε να μην αποτελούν τα λιμάνια της χώρας πεδίο επενδυτικού ενδιαφέροντος αμέσως μετά την πανδημία, κι αν θέλετε τη γνώμη μου, είναι αναγκαίο για πολλούς λόγους…» σχολίασε σε σχέση με την πορεία επιτάχυνσης που έλαβαν οι αποκρατικοποιήσεις κατά την τελευταία διετία, μετά την πανδημία (Ηγουμενίτσα, Βόλος, Ηράκλειο και Αλεξανδρούπολη). «Ας συγκρατήσουμε επί του παρόντος ότι υπάρχουν διαδικασίες που ακολουθούνται για να έλθει επενδυτής σ ένα λιμάνι οι οποίες έχουν και μια συγκεκριμένη χρονική διάρκεια. Δε διαφαίνεται όμως κάποια τέτοια επένδυση στο λιμάνι της Πάτρας, πολύ σύντομα…» η εκτίμηση του.
Η Πάτρα φαίνεται, σε σχέση και με το τρένο, ότι βρίσκεται σήμερα μια 5ετία πίσω από άλλα λιμάνι που ήδη δρομολογούν σχέδια ανάπτυξης για τις εμπορευματικές μεταφορές υλοποιώντας επενδύσεις πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ!
Σε κάθε περίπτωση, η Πάτρα, παρά το μειονέκτημα με το τρένο, ακόμη και σήμερα, και γα το 2023, σε επίπεδο κερδοφορίας, παραμένει το 3ο λιμάνι της χώρας, μετά τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.
0 Σχόλια