Πάτρα-Πύργος από το 2027 και βλέπουμε

Πάτρα-Πύργος από το 2027 και βλέπουμεΓια το 2027, με τα πιο... αισιόδοξα σενάρια, μετατίθεται η κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, ο οποίος θα αντικαταστήσει τη σημερινή καρμανιόλα της Δυτικής Ελλάδας.
Η επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών να παγώσει τις πληρωμές των έργων που ξεκίνησαν από τον Απρίλιο και να ακυρώσει όλες τις εργολαβίες φέρνει νέες καθυστερήσεις, οι οποίες θα οδηγήσουν σε απώλειες κονδυλίων ύψους 240 εκατ. ευρώ, που έχουν εξασφαλιστεί από το τρέχον ΕΣΠΑ, καθώς και σε μεγάλες αποζημιώσεις στους αναδόχους των έργων.
Ο «λογαριασμός», που υπολογίζεται σε μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, θα πληρωθεί αποκλειστικά από εθνικούς πόρους.
Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής σχεδίαζε να εντάξει τα έργα στην Ολυμπία Οδό, από την οποία είχαν «ψαλιδιστεί» τον Δεκέμβριο του 2013 με τροπολογία του τότε υπουργού Μιχ. Χρυσοχοΐδη που είχε κυρωθεί από τη Βουλή με τις ψήφους Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ.
Οι Βρυξέλλες όμως δεν δίνουν το «πράσινο φως» και όλα δείχνουν ότι θα ακυρώσει τους διαγωνισμούς του προκατόχου του και θα υποχρεωθεί να επαναδημοπρατήσει τα έργα, τα οποία όμως δεν προλαβαίνουν να τελειώσουν το 2023 και επομένως θα ενταχθούν στις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις της περιόδου 2021-2027.
Το βασικό «μείον» του νέου αυτοκινητόδρομου των 74,5 χλμ. ήταν από την αρχή η χαμηλή κυκλοφορία και τα περιορισμένα έσοδα από τα διόδια, στοιχεία που δεν τον έκαναν ελκυστικό για τους εργολάβους.
Πέντε χρόνια μετά την υπογραφή της αρχικής σύμβασης του 2007 για την Ολυμπία Οδό, αξιοποίησαν το πάγωμα των έργων την περίοδο 2010-2013, για να απαλλαγούν από το συγκεκριμένο κομμάτι.
Η πρόβλεψη του νόμου για επαναδημοπράτηση μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2014 δεν τηρήθηκε και δύο χρόνια αργότερα το υπουργείο ξεκίνησε νέες διαπραγματεύσεις με τις Βρυξέλλες για τη χρηματοδότηση των έργων, δεδομένου ότι οι κοινοτικοί κανονισμοί είχαν αλλάξει.
Ο τότε υπουργός Χρήστος Σπίρτζης επέλεξε να σπάσει τον αυτοκινητόδρομο σε οκτώ κομμάτια, με στόχο να πετύχει τη συμμετοχή περισσότερων εταιρειών στους διαγωνισμούς.
Η πολύχρονη «ανομβρία» έργων, που έφεραν τα μνημόνια, οδήγησε όμως σε δυσάρεστες εκπλήξεις: τις μεγάλες εκπτώσεις, που ξεπέρασαν το 50% και έκαναν προβληματική την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου.
Η κατάσταση έγινε πιο περίπλοκη γιατί σε τέσσερις, από τις συνολικά οκτώ, εργολαβίες μειοδότης ήταν ο Χρήστος Καλογρίτσας.

Μπαράζ προσφυγών

Η εταιρεία του δεν κατάφερε να καταθέσει τις προβλεπόμενες εγγυητικές επιστολές για τα δύο πρώτα τμήματα και πριν από ενάμιση χρόνο κηρύχθηκε έκπτωτη. Στην τρίτη περίπτωση αντικαταστάθηκε από την Intrakat, ενώ για την τέταρτη εκκρεμεί η προσφυγή που έχουν υποβάλει η «Θεμέλη» και η κυπριακή «Cyfields».
Από τις υπόλοιπες τέσσερις, στις δύο μειοδότης αναδείχθηκε η εταιρεία Παπαϊωάννου και στις άλλες δύο η ιταλική «CD Infastrutture», που συνεργάζεται με τη «Μηχανική» του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου και έχει ξεκινήσει εδώ και εννέα μήνες τα έργα.
Η απόφαση του υπουργείου Υποδομών να παγώσει τους τελευταίους τέσσερις μήνες τις πληρωμές των έτοιμων έργων έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου, που έχει ήδη αποστείλει ογκώδη φάκελο στην ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ ετοιμάζει μπαράζ προσφυγών στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια.
Το βασικό του επιχείρημα είναι ότι με το σπάσιμο των έργων σε οκτώ κομμάτια η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου θα κοστίσει 4 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ στην Ολυμπία Οδό έφτασε τα 13 εκατ. ευρώ.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια