Το Υπερταμείο για τις επενδύσεις στην Πάτρα με μηνύματα προς τον Πελετίδη


 Το τοπίο γύρω από τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις στον Βόρειο Λιμένα της Πάτρας (μαρίνα mega yacht και κρουαζιέρα), επιχειρούν να ξεδιαλύνουν πηγές προσκείμενες στο Υπερταμείο, απαντώντας με αυτό τον τρόπο, σε ερωτηματικά, που έχουν προκύψει, αλλά και στις αιτιάσεις που διατυπώνει η δημοτική αρχή, η οποία αντιτίθεται, σθεναρά.

Με τη δημιουργία της Patradise Mega Yacht Marina, το παλιό λιμάνι όχι μόνο δεν θα «ιδιωτικοποιηθεί» αποκλείοντας την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών, αλλά, αντιθέτως θα ανοίξει στους κατοίκους και τους επισκέπτες, καθώς παύει να ισχύει ο Κανονισμός Ασφαλείας ISPS, o οποίος απαγορεύει, σήμερα, την ανεξέλεγκτη πρόσβαση.

Ο ισχυρισμός ότι η Mega Yacht Marina «δεν καλύπτει τις λαϊκές ανάγκες», είναι κοντόφθαλμος. Η υποδομή θα φέρει οριζόντια ανάπτυξη, όχι μόνο σε εκείνους, που θα απασχοληθούν σε αυτή, αλλά πολύ περισσότερο στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της πόλης σε εφοδιαστικό επίπεδο, καθώς και σε σειρά άλλων κλάδων όπως η εστίαση και το εμπόριο.

Η επιχειρηματολογία της δημοτικής αρχής ότι, αντί για τουριστικές επενδύσεις πρέπει να δοθεί έμφαση σε κοινωνικές δομές, χώρους πρασίνου και δημόσιες υποδομές και ότι το Βόρειο λιμάνι πρέπει να γίνει χώρος αναψυχής, περιπάτου και αθλητισμού, αντικρούονται από πηγές του Υπερταμείου, που επισημαίνουν ότι, από το 2018 που παραχωρήθηκε οριστικά στον Δήμο Πατρέων περίπου η μισή έκταση του Β. Λιμένα του ΟΛΠΑ (από Διακονιάρη μέχρι Αγίου Νικολάου κι από Θεσσαλονίκης μέχρι Πλαζ με το υφιστάμενο αγκυροβόλιο), προκειμένου να αξιοποιηθεί προς όφελος των δημοτών, παραμένει αναξιοποίητη, καθώς χρησιμοποιείται ως άναρχο πάρκινγκ χωρίς κανένα βιώσιμο σχεδιασμό.

Με την ανάπτυξη σύγχρονης Μαρίνας, ο υπόλοιπος χώρος στο βόρειο λιμάνι που ανήκει στον ΟΛΠΑ μπορεί να αναβαθμιστεί αισθητά και να παραδοθεί στον Πατραϊκό λαό με ελεύθερη πρόσβαση. Μάλιστα, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι ο Δήμος έχει καθυστερήσει με την ανάπλαση και αυτό θα μπορούσε να ενεργοποιήσει τη ρήτρα επιστροφής της παραχωρηθείσας έκτασης με απόφαση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Απέναντι στην ανησυχία του δημάρχου ότι η μετατροπή του παλιού λιμανιού σε προορισμό μεγάλων θαλαμηγών και κρουαζιερόπλοιων θα αλλάξει τη φυσιογνωμία της παραλιακής ζώνης, εξυπηρετώντας επιχειρηματικά συμφέροντα αντί της τοπικής κοινωνίας, οι ίδιες πηγές του Υπερταμείου απαντούν ότι το παράκτιο μέτωπο και η θάλασσα διαχρονικά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του χαρακτήρα της πόλης. Η ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών (μαρίνα και τερματικός σταθμός κρουαζιέρας) κοντά στο κέντρο της πόλης θα έχει σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για την περιφερειακή ανάπτυξη και την τοπική κοινωνία.

Για το επιχείρημα της αύξησης της όχλησης, η αποκομιδή των αποβλήτων υλοποιείται από εξειδικευμένες εταιρείες όπως σε κάθε λιμενική ζώνη (ο ΟΛΠΑ έχει σύμβαση με τις εταιρείες HEC και ANTIPOLLUTION). Από περιβαλλοντικής απόψεως, τηρούνται αυστηρές προδιαγραφές δεδομένου ότι για όλες τις δραστηριότητες εντός του λιμένα υπάρχουν εγκεκριμένες μελέτες και Απόφαση Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων (ΑΕΠΟ) από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Για την ανάπτυξη Κρουαζιέρας, τα οφέλη για την πόλη της Πάτρας θα είναι ιδιαίτερα σημαντικά. Σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο 5162/2024, κάθε επιβάτης κρουαζιερόπλοιου που αποβιβάζεται στο λιμάνι της Πάτρας θα καταβάλλει το αντίστοιχο τέλος, μέρος του οποίου θα αποδίδεται στον Δήμο Πατρέων για τη βελτίωση των τουριστικών υποδομών και υπηρεσιών. Το Υπερταμείο ξεκίνησε στο τέλος του περασμένου έτους διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση σε ιδιώτη επενδυτή του δικαιώματος κρουαζιέρας στο βόρειο λιμάνι του ΟΛΠΑ. Στο πλαίσιο του διαγωνισμού πραγματοποιούνται επαφές με μεγάλους ομίλους που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα και διαθέτουν πλούσια τεχνογνωσία. Το ενδεχόμενο ένταξης της Πάτρας στο δίκτυο των ομίλων κρουαζιέρας θα προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες απασχόλησης σε τοπικές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οδηγούς, ξεναγούς και εργαζόμενους στο εμπόριο και την εστίαση. Τα κρουαζιερόπλοια που θα ελλιμενίζονται στην Πάτρα θα λειτουργούν ως μοχλός οικονομικής ανάπτυξης για την πόλη αποβιβάζοντας χιλιάδες εν δυνάμει καταναλωτές του τουριστικού προϊόντος της Πάτρας, αλλά και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

Το επιχείρημα για μεταφορά της νέας Μαρίνας και της Κρουαζιέρας στο Νότιο Λιμάνι, οι ίδιες πηγές του ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν πως, ακόμη και με την κατασκευή του εμπορευματικού λιμένα στο νότιο λιμάνι, δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί το σύνολο των δραστηριοτήτων του λιμένα της Πάτρας. Το νότιο λιμάνι υποστηρίζει την επιβατηγό ακτοπλοΐα και σε καμία περίπτωση δεν διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές για τη δημιουργία μαρίνας και την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια