Του Γιάννη Γεωργόπουλου
Το λουκέτο που μπαίνει από τον προσεχή Σεπτέμβρη στο εργοστάσιο του Hellas can στη Βιομηχανική ζώνη της Πάτρας, έρχεται να αποτελέσει ένα ακόμα χτύπημα στην τοπική οικονομία και την απασχόληση, αποτυπώνοντας την σκληρή πραγματικότητα που υπάρχει για το μέλλον της περιοχής.Το κλείσιμο του εργοστασίου έρχεται σε μια χρονική στιγμή που από πολλούς παράγοντες καλλιεργείτο το σενάριο της ανάπτυξης και της οικονομικής ευημερίας για την Πάτρα και την υπόλοιπη περιοχή ακυρώνοντας στην πράξη οτιδήποτε παρέπεμπε σε εικονική πραγματικότητα.
Η πρώτη αποτίμηση εκτός από τους 125 εργαζόμενους στο εργοστάσιο που θα μείνουν χωρίς δουλειά και τις συνέπειες για τις οικογένειές τους, αναμένεται να συνοδευτεί και από φαινόμενο «ντόμινο» το οποίο θα συμπαρασύρει δεκάδες άλλες επιχειρήσεις και βιοτεχνίες στην περιοχή, οι οποίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με «δορυφορικό» χαρακτήρα ως προς την παροχή υπηρεσιών και την προμήθεια του εργοστασίου με υλικά.
Εκτός από τους εργαζόμενους στις εταιρείες φύλαξης και καθαρισμού η πρώτη εκτίμηση κάνει λόγο για άλλες τουλάχιστον 20 επιχειρήσεις οι οποίες θα πληγούν άμεσα από το λουκέτο στο εργοστάσιο με άγνωστες συνέπειες για ορισμένους από τους εργαζόμενους σε αυτές.
Άλλα κόλπα
Οι τίτλοι τέλους στη συγκεκριμένη βιομηχανική μονάδα άρχισαν να γράφονται σύμφωνα με πληροφορίες του «Ν» των Πατρών μήνες πριν με την ιδιοκτησία να προϊδεάζει τους εκπροσώπους των εργαζομένων για το αβέβαιο μέλλον ενώ σε νεκρό χρόνο στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου εμφανίστηκαν απογραφείς οι οποίοι κατέγραψαν το στοκ σε πρώτες ύλες και εκτίμησαν αν αυτές επαρκούν για λειτουργία μέχρι τον Σεπτέμβριο.
Παράλληλα στελέχη του εργοστασίου άρχισαν το «πρέσινγκ» σε εργαζόμενους προλειαίνοντας το έδαφος για τις επόμενες κινήσεις. Οι πιέσεις έγιναν στην κατεύθυνση της δημιουργίας κλίματος απόσβεσης των πιθανών αντιδράσεων και συνοδεύθηκαν από υποσχέσεις για τους «συνεργάσιμους» περί διπλάσιας αποζημίωσης, καταβολής επιπλέον ποσού 6.000 ευρώ για την ανεργία, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπογράψουν για εθελούσια έξοδο.
Αυτές οι… «δελεαστικές» προτάσεις ισχύουν μέχρι και σήμερα, υπό τον όρο πλέον πως οι υπογραφές θα πέσουν μέχρι το τέλος του μήνα.
Το σενάριο που «παίζει»
Κύκλοι του Εργατικού Κέντρου της Πάτρας, εργαζόμενοι στο εργοστάσιο καθώς και καλά πληροφορημένες οικονομικές πηγές από την περιοχή αποκάλυψαν στο «Νεολόγο» πως την ίδια ώρα που η εταιρεία κλείνει το εργοστάσιο της Πάτρας, έχει φροντίσει να επενδύσει αγοράζοντας μεγάλη έκταση κοντά στην Κόρινθο, εκεί που ήδη λειτουργεί άλλη μονάδα της.
Η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως επιλογή της ιδιοκτησίας είναι να «ξεφορτωθεί» τους εργαζόμενους της Πάτρας οι οποίοι λόγω πολύχρονης εργασίας κοστίζουν, κλείνοντας το εργοστάσιο, δημιουργώντας παράλληλα άλλη μονάδα στην Κόρινθο την οποία θα στελεχώσει με «φτηνό» εργατικό δυναμικό.
Γι’ αυτό το λόγο η επιλογή που έγινε ήταν απόλυση όλων των εργαζομένων και όχι απασχόληση όσων το επιθυμούσαν στη μονάδα της Κορίνθου.
Πολλά τα λεφτά
Τις τελευταίες ημέρες γίνεται προσπάθεια από την επιχείρηση να μην υπάρξουν αντίδραση ή στη χειρότερη των περιπτώσεων αυτές να είναι περιορισμένης εμβέλειας καθώς σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Ν» η εταιρεία κάνει να λαμβάνει μέσω ΕΣΠΑ ή άλλου αντίστοιχου χρηματοδοτικού προγράμματος χρηματικό ποσό που αγγίζει τα 50 εκ. ευρώ.
Προϋπόθεση ωστόσο για να μην μπλοκαριστεί η επιχορήγηση αυτή είναι να μην υπάρξουν απολύσεις, γι’ αυτό και η προσπάθεια ανθρώπων της εταιρείας και μερίδας ορισμένων εκ των εργαζομένων που έχουν έρθει σε συμφωνία είναι, να εμφανιστούν αυτές ως εθελούσιες αποχωρήσεις.
Διεθνής κινητικότητα
Το λουκέτο στο εργοστάσιο της Πάτρας έγινε θέμα στη συνάντηση που είχαν όλοι οι πρόεδροι των σωματείων από τα δεκάδες εργοστάσια που διατηρεί ανά τον κόσμο η εταιρεία. Στη συνάντηση συμμετείχε ο πρόεδρος του σωματείου των εργαζομένων της Πάτρας Ανδρέας Μασαχός ενώ στο «τραπέζι» μπήκε και η τύχη άλλων εργοστασίων.
Σκοτώνουν τα άλογα όταν… γεράσουν
Του λουκέτου της Πάτρας θα προηγηθεί στο τέλος Ιουνίου το κλείσιμο της γραμμής παραγωγής άκρων (καπάκια) που διαθέτει η Crown Hellas Can στην Κόρινθο. Από την απόφαση αυτή βγαίνουν στην ανεργία άλλοι 39 εργαζόμενοι. Η απόφαση για κλείσιμο της γραμμής ελήφθη με το σκεπτικό πως το προϊόν είναι παλαιάς τεχνολογίας και είχε συρρικνωθεί σημαντικά η πελατειακή βάση. Το προϊόν που το έχει αντικαταστήσει παράγεται σε εργοστάσιο του εξωτερικού που διαθέτει προηγμένο μηχανολογικό εξοπλισμό.
Να σημειωθεί ότι το κλείσιμο του εργοστασίου στην Πάτρα και η διακοπή της γραμμής στην Κόρινθο έρχεται σε πολύ μικρό διάστημα από την πώληση του εργοστασίου στην Θεσσαλονίκη (κλάδος τροφίμων – συσκευασίες λευκοσιδήρου) το 2021, στην Tinplate NewCo.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Νεολόγος*
0 Σχόλια