Της Ελένης Μπότα
Τέλος μπαίνει σε ένα από τα πλέον πολυπαθή έργα στη χώρα, στον οδικό άξονα Πάτρα - Πύργος, μετά το πράσινο φως που άναψε χτες η Κομισιόν για τη χρηματοδότηση ύψους 217 εκατ. ευρώ του έργου από το ελληνικό Δημόσιο.
Μετά την έγκριση της Κομισιόν, η σύμβαση αναμένεται να κατατεθεί προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και εν συνεχεία προς κύρωση στη Βουλή, ενώ η έναρξη των εργασιών υπολογίζεται τον προσεχή Μάρτιο.
Στη χρηματοδότηση του έργου το ελληνικό δημόσιο συμμετέχει με ποσοστό 65% και με 35% η Ολυμπία Οδός (μέτοχοι της οποίας είναι: Vinci Concessions SAS με 29,9%, Ηochtief PPP Solutions GmbH με 17%, J&P-Άβαξ με 19,1%, Άκτωρ Παραχωρήσεις με 17%, ΓΕΚ Τέρνα με 17%), με ίδια κεφάλαια και τραπεζικά δάνεια.
Εκτός από τη δημόσια χρηματοδότηση ύψους 217 εκατ. προβλέπεται η παροχή υψηλότερου μεριδίου εσόδων από διόδια για την παραχωρησιούχο βάσει της σύμβασης παραχώρησης για να στηριχθούν ορισμένες συμφωνημένες και συμβατικές ανώτατες δαπάνες, και απόδοση για την παραχωρησιούχο που να αντικατοπτρίζει την κατασκευή του πρόσθετου τμήματος και πιθανή τριετή παράταση της περιόδου παραχώρησης βάσει της σύμβασης σε περίπτωση που η παραχωρησιούχος δεν επιτύχει ορισμένη απόδοση έως το τέλος της τρέχουσας περιόδου παραχώρησης.
Ο νέος άξονας μήκους 74,5 χλμ, θα έχει ταχύτητα μελέτης 120 χλμ./ώρα, 8 ανισόπεδους κόμβους, 15 γέφυρες και 64 διαβάσεις. Θα διαθέτει Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης με Μονάδα Διαχείρισης Κυκλοφορίας και αστυνομικό σταθμό.
Η διάρκεια κατασκευής του έργου είναι 40 μήνες.
Το ιστορικό
Στις 4 Απριλίου 2014 το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα εξαιρείται από το Έργο μέσω Υπουργικής Απόφασης. Τα ημιτελή έργα που εκτελέστηκαν από την Κατασκευαστική Κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού έως τον Ιούνιο του 2011 καταγράφηκαν και μεταβιβάστηκαν στην ευθύνη του κράτους.
Τον Σεπτέμβριο του 2014 η εταιρεία Παραχώρησης και η Κατασκευαστική ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ ολοκλήρωσαν τις μελέτες του τμήματος Πάτρα-Πύργου και τα παρέδωσαν στο Δημόσιο για δημόσιο διαγωνισμό.
Το 2015 το κράτος κατάτμησε το τμήμα Πάτρα Πύργος σε 8 εργολαβίες και προχώρησε σε δημόσιο διαγωνισμό.
Το 2018 μετά από μακρά διαδικασία, το κράτος υπέγραψε 3 (από τις 8) συμβάσεις. Από τότε η πρόοδος ήταν πολύ αργή (λιγότερο από 1%).
Το 2ο εξάμηνο του 2019, η νέα κυβέρνηση αποφάσισε την επανένταξη του τμήματος Πάτρα- Πύργος στο έργο Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού.
Τον Ιανουάριο του 2020 υπογράφηκε το Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ του Κράτους και της Ολυμπίας Οδού, στο οποίο συμφωνούνταν βασικοί όροι και προϋποθέσεις.
Τον Μάρτιο του 2020 το κράτος ακύρωσε τις 8 δημόσιες συμβάσεις. Όσον αφορά τις αποζημιώσεις που δόθηκαν από το Υπουργείο στους εγκατεστημένους εργολάβους, ανήλθαν στα 8 εκατ. ευρώ.
Υψηλός φόρος αίματος
Η Πατρών-Πύργου, μετά την ολοκλήρωση της Κορίνθου-Πατρών το 2017, είναι ο πιο αιματοβαμμένος δρόμος στη χώρα, ίσως και στην Ευρώπη. Μόνο την τριετία 2016-2018 καταγράφηκαν 37 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, στα οποία έχασαν τη ζωή τους 43 άνθρωποι, περίπου μία χαμένη ζωή κάθε μήνα. Στο ίδιο χρονικό διάστημα, υπήρξαν 11 σοβαρά και 124 ελαφρά τραυματίες.
Βασικές αιτίες θεωρούνται το κακό οδόστρωμα (έλλειψη συντήρησης), οι ισόπεδοι κόμβοι, παράνομες ανασφαλείς εισόδους και εξόδους στο δρόμου, ο προβληματικός σχεδιασμός του έργου του 1980 και η έλλειψη προσωπικού λειτουργίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην περίπτωση της Κορίνθου-Πατρών, η μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων από την ημέρα έναρξης του Έργου Παραχώρησης μέχρι σήμερα είναι της τάξης του 93%, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία κατασκευής δρόμων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, αλλά και την ύπαρξη ολοκληρωμένου μηχανισμού παροχής υπηρεσιών οδικής ασφάλειας.
Τα οφέλη του έργου
H κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος σύμφωνα με τους τοπικούς φορείς θα προσφέρει ευκολία στην οδική πρόσβαση περιοχών που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα δώσει στην Ηλεία τη δυνατότητα να αναδιατάξει το τουριστικό και γενικότερα το αναπτυξιακό περιβάλλον της.
Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική σύγκλιση της Ηλείας με τους άλλους δύο Νομούς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς η ύπαρξη ενός νέου σύγχρονου οδικού δικτύου συχνά συμπαρασύρει και άλλες δομές στην υγεία, την παιδεία και τον τουρισμό.
0 Σχόλια