Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Περίπου στο πρώτο εξάμηνο του 2016 εκτιμάται, καλώς εχόντων των πραγμάτων, ότι θα πραγματοποιηθούν οι έξι διαγωνισμοί του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος που είναι συνολικού μήκους 74 χιλιομέτρων. Μία από τις πρώτες προτεραιότητες του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη ήταν η ματαίωση του διαγωνισμού που είχε προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί στις 31 Μαρτίου του 2015.
Ο Χρ.Σπίρτζης ματαίωσε τη δημοπράτηση του έργου, προϋπολογισμού 360 εκατ. ευρώ, προκειμένου να το επαναδημοπρατήσει τμηματικά ώστε να μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία μικρότερες κατασκευαστικές εταιρείες και για να μπορεί να χτυπηθεί η...διαπλοκή. Αυτό τη στιγμή που το έργο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, είχε προενταχθεί από το 2014 για χρηματοδότηση στο ΣΕΣ 2014-2020, είχε πάρει κωδικό αριθμό ενάριθμου έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και είχε γίνει αποδεκτό από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως εμπροσθοβαρές για την κατά προτεραιότητα χρηματοδότησή του.
Ανακολουθίες
Ως εκ τούτου, το μόνο βέβαιο είναι ότι θα αργήσει να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου, θα δαπανηθούν περαιτέρω χρήματα σε μελέτες και κατασκευαστικό αντικείμενο και θα αυξηθεί το συνολικό κόστος, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς και βουλευτές.
Και αυτό επειδή, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του υπουργού Υποδομών, θα απαιτηθούν άλλοι πέντε μήνες μέχρι την επικαιροποίηση των μελετών και τη σύνταξη των τεχνικών παραρτημάτων του διαγωνισμού, ο οποίος θα αφορά έξι επιμέρους εργολαβίες τις οποίες θα είναι σε θέση να διεκδικούν τεχνικές εταιρείες 6ης και 7ης τάξης. Επίσης, ο τεχνικός σύμβουλος του έργου θα εισπράξει αμοιβή ύψους 125 χιλιάδων ευρώ.
Όλα αυτά όταν ο ίδιος ο Χρήστος Σπίρτζης είχε διαβεβαιώσει τον περασμένο Μάιο, σε απάντηση ερώτησης στη Βουλή, ότι "μέσα στον Ιούνιο οι αρμόδιες υπηρεσίες, ανάλογα με το φυσικό αντικείμενο που υπάρχει για τον αυτοκινητόδρομο, θα έχουν προετοιμάσει εκείνους τους διαγωνισμούς, ώστε τέλος Ιουνίου, αρχές Ιουλίου να βγουν οι διαγωνισμοί, τμηματικά, για όλο το έργο”.
Αντιδράσεις
"H μέθοδος με την οποία σχεδιάζεται να δημοπρατηθεί το έργο Πάτρα - Πύργος λέγεται, αν δεν το θυμάται ο κ. Σπίρτζης, "κατάτμηση”. Πρόκειται για μία πρακτική για την οποία κατηγορήθηκε η χώρα για πάνω από μια δεκαετία ('90) από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ η επιχειρηματολογία που αναπτύχθηκε για την αποφυγή της οδήγησε μετ’ επαίνων στην εγκατάλειψή της, τα δε αποτελέσματα από την δημοπράτηση μεγάλων τμημάτων έργων οδοποιίας σε ενιαίο μήκος, ήταν εξόχως θετικά, τουλάχιστον σε ότι αφορά την οικονομικότατα της κατασκευής και το χρόνο ολοκλήρωσής τους” σημειώνει ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μανιάτης.
Ο ίδιος χαρακτηρίζει αφελή την αιτιολόγηση από την πλευρά του υπουργού Σπίρτζη ότι ο τεμαχισμός του έργου θα βελτιώσει τον ανταγωνισμό και θα αυξήσει την κινητοποίηση εξοπλισμού και ανθρώπινου δυναμικού. "Είναι γνωστό σε όλους ότι όλες οι 7η τάξεως κατασκευαστικές εταιρίες διαθέτουν τουλάχιστον δύο σχήματα η κάθε μια 6ης και μικρότερης τάξης, γεγονός που καθιστά τη "βελτίωση του ανταγωνισμού” αποκύημα της φαντασίας του κ. Σπίρτζη και μόνο" εξηγεί.
Με το πρόσχημα της δήθεν υποστήριξης μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οδηγεί το έργο σε αυξημένο κόστος, μεγαλύτερη διάρκεια κατασκευής κι επιβεβαιώνει την αδυναμία της κυβέρνησης να σχεδιάσει τα μεγάλα έργα με γνώμονα τη γρήγορη, ποιοτική και οικονομική εκτέλεσή τους. Το ενδιαφέρον του υπουργού για τις μικρομεσαίες Επιχειρήσεις θα μπορούσε να υλοποιηθεί, χωρίς να θιγεί το έργο, πολύ απλά μέσα από τη διακήρυξη, η οποία σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές Οδηγίες, μπορεί να επιβάλλει υποχρεωτικές υπεργολαβίες μικρότερων Επιχειρήσεων, χωρίς να γίνει κατάτμηση του ενιαίου έργου” αναφέρει ο Γ. Μανιάτης.
0 Σχόλια